08
2015
Dec

Wat je als spreker van het DWDD pop-up restaurant kan leren

Gisteravond schakelde ik bewust naar DWDD. Ik wilde weten óf en wát Van Nieuwkerk over zijn weekend ging vertellen. Voor velen zal het bekend zijn dat zijn experiment met het pop-up restaurant geflopt is. Met deze vervelende bagage klimt van Nieuwkerk vervolgens wel op de kruk. Daar kun je als spreker veel van leren.

 

Als er situaties of gebeurtenissen zijn die gevoelig liggen of zelfs pijnlijk zijn moet je er zo snel mogelijk mee voor de draad komen. Je publiek weet in veel gevallen namelijk ook wat er speelt.  De zaal zal alvorens jij het podium op komt met dezelfde vraag zitten waarmee ik naar DWDD keek:  ‘Gaat hij er wat over zeggen?’. Je moet die angel zo snel mogelijk uit je presentatie of verhaal halen. Pas wanneer dat gebeurd is, kan het publiek zich weer gaan focussen op je daadwerkelijke presentatiedoel. Moet je dan helemaal uit de doeken doen wat er aan de hand is? Nee! Je kunt er over zeggen wat je kwijt wilt, maar het benoemen van een heet hangijzer is wel cruciaal.  Het alleen maar naar voren brengen van het thema kan al voldoende rust opleveren bij je publiek.

 

Zoals in een eerde blog al benoemd moet je zorgen dat je toehoorders zo min mogelijk over randzaken na hoeven te denken tijdens je presentatie. De structuur, de wijze van presenteren, de retorische strategieën zijn idealiter allemaal zo ingericht dat ze het noodzakelijk van je publiek vragen, niet meer. Maar zodra er een hot-item aan je kleeft, geldt er maar 1 les. Haal de angel uit je verhaal. Wees daar niet bang voor. Oprechtheid en eerlijkheid zullen door je publiek meer dan gewaardeerd worden.


Voor de wijze waarop Mathijs van Nieuwkerk zijn verhaal uit de doeken deed, rest als je het mij persoonlijk vraagt daarom niets dan bewondering.

Zie hier het fragment vanaf 3.30.

 

Gijs Nillessen

Speak art

info@speakart.nl