14
2016
Jun

Tijd en autoriteit claimen met pitchen

Als er iets belangrijk is voor een ondernemer is het pitchen.

Ik hoor u denken. ‘Pitchen is toch je jezelf presenteren in zeer korte tijd?’.
Klopt, maar dat is niet de enige reden waarom pitchen een onmisbare vaardigheid is. Een pitch dwingt je tot keuzes.

Het laat je hoofd en bijzaken uit elkaar houden. Dit alles om je verhaal zo duidelijk mogelijk te presenteren. Zonder ruis.

 

Ik gebruik pitchsstrategieën dagelijks, niet altijd als presentatiemiddel. Vaak als een manier van denken.

Een pitch is een perfect analysemiddel. Door pitchen kom je tot de kern. 

Verhelder een probleem maar eens naar 1 zin.

Schrijf je ambitie op in 1 zin.

Schrijf in 1 zin op waarom een klant voor jou moet kiezen.

 

Niet alleen het vinden van compacte antwoorden is een mooie bijvangst van pitchen. Het gaat verder.
Met een goede pitchstrategie claim je tijd en autoriteit. Veel mensen en organisaties zijn veel te lang van stof.
Mensen zijn al afgehaakt voor je daadwerkelijk aan je verhaal kunt beginnen (tijdprobleem).
Ze hebben namelijk niet snel genoeg een beeld van naar wie of wat ze aan het luisteren zijn (autoriteitsprobleem).

 

Plat gezegd wil je weten: ‘ben ik benieuwd wat deze man/vrouw te vertellen heeft?’.
Die vraag stellen we ons allemaal meerdere keren per dag.
Je wilt natuurlijk horen: ‘ja, ik wil naar je luisteren!’.

 

Hoe doe je dat?
Redeneer in een gesprek niet naar je antwoorden toe, maar zeg meteen hoe het zit in één zin.
Impact met één zin, daarna pas verdiepen. Niet andersom!
Met die ene zin pak je namelijk de toehoorder.

Die compacte zin bewijst dat je, je verdiept hebt in de materie. Je weet waar je over praat.
Nu zullen gesprekspartners veel meer geneigd zijn om je langer de tijd te geven voor je verhaal.

Je hebt nu autoriteit en krijgt daardoor meer tijd.
Kom dus snel ter zake, met als doel om meer tijd te krijgen voor het vervolg; de verdieping.

Zoek voor jezelf naar de juiste balans tussen compacte zinnen en de verdieping.
Die dynamiek maakt je presentaties en verhalen veel interessanter om naar te luisteren.
En op die manier claim je tijd en autoriteit in een gesprek, pitch of presentatie.